6 fajnych plaż na wyspie Murter w Chorwacji

Mamy słabość do chorwackich wysp (choć i wysp w ogóle), dlatego kolejną, po Ciovo i Pag, na której spędziliśmy wakacje, była Murter. Choć jest mała, to szalenie urocza, no i ma całkiem sporo do zaoferowania. Na Murter są cztery osady – Betina, Jezera, Tisno oraz największa z nich, Murter, a także kilka fajnych plaż. Jest z czego wybierać.

Jak zawsze trochę jeździliśmy po okolicy, w poszukiwaniu pięknych wrażeń i boskich plaż, dlatego możemy Wam polecić kilka miejsc, które i Was powinny usatysfakcjonować. Ponieważ preferujemy wody otwartego morza, które może są mniej spokojne niż te od strony lądu, ale zawsze się w nich coś dzieje, nie dziwią nasze wybory.

Uznajemy, że najlepszą plażą na wyspie Murter jest bez dwóch zdań Slanica. Świetne są także Ćigrada, Kosirina i Podvrške – urokliwe, ale i szalenie uniwersalne. Ponieważ są kompilacją wielu możliwości, odnajdzie się na nich właściwie każdy. Pozostałe dwie plaże to miejscówki typowo „miejskie” – zaciszne, z łagodnym zejściem do wody i lekką nudą pod nią. Ale i one mają swoich zwolenników. Nie byliśmy na plaży w okolicy Jezer, w Tisno zaś wpadliśmy na małą, betonową plażyczkę, która jednakowoż niekoniecznie zasługuje na uwagę. To raczej koło ratunkowe.

6 fajnych plaż na wyspie Murter w Chorwacji

Slanica – Murter

Ćigrada – Murter

Kosirina – Betina

Podvrške- Murter

Plaża Bilave – Betina

Luke – Murter

Wracając z Tisno, w termicznej desperacji wpadliśmy jeszcze na plażę w Tisno, ale ta, oprócz widoków i leżaków za dziesiąt kun niespecjalnie miała coś do zaoferowania. Spędziliśmy na niej zaledwie kilka chwil

Pamiętajmy, że mówiąc „plaża” w kontekście Chorwacji, zwłaszcza jej wysp, nie mamy na myśli szerokich, piaszczystych połaci, pokrytych drobnym piaseczkiem, jak nad Bałtykiem. To będą raczej mniej imponujące „areały”, mające zagospodarowane, łagodne zejścia do wody z kamienistym bądź żwirowym brzegiem i – to, co nas najbardziej interesuje – przyjaznymi skałkami, z których od razu wskakuje się do nieco głębszej wody.

6 fajnych plaż na Murter w Chorwacji

Slanica – Murter

Najfajniejsza, najpiękniejsza i w ogóle the best jest słynna Slanica. Nie dajcie się zwieźć pozorom, że jak mała, popularna i w miejscowości, to nudna, komercyjna i do bani. To kamuflaż.

Slanica – plaża i zatoka – w Murter jest super. Idealna dla rodzin z dziećmi – tak małymi, które potrzebuję łagodnego zejścia do wody i bezpiecznych płycizn (ciągną się z 30 m w głąb morza), a także piasku (pokryte nim jest dno), jak i dla starszaków, które pożądają mocniejszych wrażeń. Ci mogą oglądać życie podwodne (co się tam wyprawia!) lub poskakać na dmuchanym placu zabaw (30 kun za godzinę). Dobrze się czuli na niej i staruszkowie, i młodzież. Przekrój wiekowy był naprawdę imponujący, a gwar – bardzo europejski.

Ponieważ plaża Slanica jest uznawana za jedną z pereł Riwiery Szibenickiej, jest gwarna i zatłoczona. Wrzawa tu jak na jarmarku. Do tego jest mała – zbyt mała, by pomieścić tyle osób, ile tam przybywa. Dobra wiadomość jest taka, że im bliżej morza zdecydujemy się przesunąć, tym będzie luźniej. My rezydowaliśmy kilka metrów za bojkami i dmuchanym placem zabaw, na półce skalnej pod drzewami, a i na samych skałkach. Było świetnie. Ci zaś, którzy marzą o samotności, mają szanse ją odnaleźć tuż za rogiem, nad otwartym morzem. Pływa się tam całkiem nieźle i jest pięknie. Wszystko jest więc kwestią wyboru, który tu – na szczęście – mamy. To moja ulubiona plaża i najfajniejsze miejsce do pływania i snorkelingowania w całej Chorwacji (z dotychczas mi znanych).

Więcej zdjęć i opis znajdziesz TU.

Ćigrada – Murter

Plaża Ćigrada to kolejna fajna miejscówka na Murter. Zjeżdża się na nią zaraz po wjechaniu do miejscowości Murter, skręcając w lewo. Byliśmy tam raz, w ramach rekonesansu wyspy i bardzo nam się tam podobało. To miejsce ma wdzięk i fajny klimat.

Na tej plaży odnajdzie się w zasadzie każdy. Widziałam zarówno szalejące na skrawku piasku niemowlaki, jak i opalające się na skałkach staruszki. Nam też tu było dobrze, doceniliśmy zwłaszcza pomościk, z którego można było poskakać do wody (tego nam dotychczas bardzo brakowało).

Čigrađa jest bardzo urokliwa. Jest tu i lazur z bezkresem, i fajne dno (choć bez specjalnego życia pod wodą). Można poleżeć na skałkach (są tak samo wygodne jak wszędzie) albo rozłożyć się na plaży z łagodnym zejściem do morza. Do tego w komplecie występuje małe molo, mini porcik i fajna (klimatyczna i smakowita) pizzeria.

Więcej zdjęć i opis znajdziesz TU.

Kosirina – Betina

Plaża Kosirina, uważana za jedną z najpiękniejszych plaż w Chorwacji, położona jest w zatoce, oddalonej 3,5 km od miejscowości Betina na wyspie Murter. Łatwo do niej dojechać samochodem i zaparkować w pobliżu – parking płatny 30 kun.

Tam, gdzie zejście do morza było łagodne, szalały dzieciaki. Taflę wody pokrywały materace i inne dmuchańce. My jednak, jak zawsze, rozłożyliśmy się nieco dalej, na skałkach. I każdy doznał jakiegoś uszczerbku na zdrowiu – mieliśmy poobijane łokcie i kolana, bo śliskie, ostre kamienie, dołki i fale sprawiały, że wejście do wody i wyjście z niej było wyzwaniem. Kosirina ma charakter. Była to najbardziej drapieżna „plaża”, na jakiej byliśmy.

Więcej o plaży przeczytasz TU.

Plaża Podvrške – Murter

Plaży Podvrške w Murter, zwanej przez nas roboczo plażą Na cyplu, nie odwiedzaliśmy w ciągu dnia – chyba po prostu nie wystarczało nam na to czasu. Znajduje się ona w niezamieszkanej części Murteru, na zachodnim krańcu wyspy. Można do niej dojechać (parking płatny) lub dojść, idąc od strony Slanicy, mijając kemping.

Często wyskakiwaliśmy na nią wieczorem – kusiły nas wyjątkowo tam piękne zachody słońca. Kto mógł, próbował łowić ryby, śmiałkowie skakali z wysokiego pomostu, reszta robiła zdjęcia, jeszcze inni kontemplowali okoliczności przyrody. Rozsypywaliśmy się po okolicy, a było gdzie.

Brzeg jest kamienisty (gładkie otoczaki), a dno piaszczyste – ale to tylko jedna z opcji. Podvrške cieszy się uznaniem wszystkich. Sporo miejsca i możliwości. Piękne widoki, łagodne zejście, lasek, port z łodziami, płycizny i szalejące falami głębie, budki z jedzeniem i piciem sprawiają, że na pewno fajnie można tu spędzić cały dzień. To podobno ulubiona plaża mieszkańców. Jej walorem jest drobny żwirek i piasek.

Betina

Tę plażę znaleźliśmy przypadkiem – znajduje się obok parkingu, wiec trudno byłoby ją przegapić. Nie jest jakaś kosmicznie fajna, ale i tak dość oblegana. To typowa plaża „miejska” – łagodne zejście do morza, kamyki, prysznic, zamglone dno bez życia. To, co rekompensuje nudę to widok. Biel miasteczka w połączeniu z granatem Adriatyku wyglądają bosko.

Luke

Plaża Luke jest położona w Murter, w okolicy sklepu i małego portu, nad zatoką Hramina. Brzeg jest żwirowy, z betonowym tarasem, a dno piaszczyste. W pobliżu znajduje się supermarket, restauracja i bar oraz plac zabaw.

Nam nie spodobała się nic a nic, ale fajnie było w niej zamoczyć nogi, kiedy na spacerze chciał nas zabić upał. Rozumiem jednak, że dla wielu osób może być fajna. Nie każdy do szczęścia potrzebuje bezkresu po horyzont, skałek i życia pod wodą. Ci, których uszczęśliwia łagodne zejście do wody i sam fakt jej obecności, będzie zadowolony.