Nawyki, które wyjdą Ci na zdrowie

Nie tylko na szczęście można się zaprogramować (pamiętacie o 10 nawykach szczęśliwych ludzi?). Zaprogramować się można także na zdrowie.

To nie będzie artykuł, który nagle, w mgnieniu oka, zmieni Twoje życie. Dlaczego? Po pierwsze dlatego, że wszystko, o czym przeczytasz, tak naprawdę wiesz, tylko hm… nie zawsze sobie uświadamiasz, że to ważne, a i nie zawsze się do tego stosujesz. Po drugie zmiany, które zechcesz wprowadzić, będą potrzebowały czasu, by stać się nawykami, a nie zawsze są łatwe do wprowadzenia (choć zdecydowanie możliwe).

Żyjemy szybko – jesteśmy zabiegani albo wręcz przeciwnie – rozleniwieni i wygodni. Szkoda nam czasu na myślenie o sobie, na planowanie i branie codzienności pod lupę. A szkoda, bo uważność (bardzo polubiłam to słowo) i wprowadzenie w życie kilku prostych prawd, przekonań i nawyków może zdziałać wiele dobrego – wpłynąć nie tylko na zdrowie i kondycję, nie tylko psychiczną. I oszczędzić wielu kłopotów – przecież lepiej zapobiegać niż leczyć.

Jakie nawyki wyjdą Ci na zdrowie?

Nie zapominaj o zjedzeniu śniadania. Co tu dużo mówić – zainwestuj w ten sposób w energię, dobry nastrój, koncentrację, pamięć i kojarzenie. Nie musisz jeść na szybko, zaraz po wyskoczeniu z łóżka – wystarczy, że zjesz śniadanie nie później niż 2 godziny po przebudzeniu. No i nie musi to być nic wielkiego – znam takich, którzy na śniadanie uwielbiają wrąbać kiełbachę i bigos (serio!), ale wystarczy przecież fajna kanapka, owsianka czy koktajl (fajne pomysły na śniadania są faaajne). Acha! Kolację zjedz na 3 godziny przed snem – tak zalecają dietetycy.

Odżywiaj się racjonalnie i regularnie. Co to oznacza?  Jedz posiłki regularnie, mniej więcej co 3 godziny (nasza redakcyjna siostra, będąc na diecie cukrzycowej, pochłaniała imponującej wielkości porcje posiłków – co 3 godziny, z zegarkiem w ręku. Ta dziewczyna jest nieprzyzwoicie wręcz szczupła, co naturalnie postrzegamy jako dziejową niesprawiedliwość). Nie mogą to być duże porcje – na talerz wkładasz tyle, ile zmieści się w twoich złożonych dłoniach.

Dlaczego to takie ważne? Podaż kalorii to raz, ale dwa – dzięki temu, że organizm czerpie energię z pożywienia dostarczanego na bieżąco, nie musi niczego magazynować (w postaci tłuszczyku), by przetrwać do następnego posiłku, który będzie… no nie wiadomo kiedy. Nie zaliczysz też spadków energetycznych i nie doświadczysz napadów głodu.

Nie rezygnuj ani z węglowodanów, ani z glutenu czy tłuszczów. Najlepszą receptą na zdrowie jest umiar i różnorodność – skrajności, także w diecie, nie są pożądane, ponieważ prowadzą do groźnych niedoborów. W codziennej diecie powinniśmy dostarczać optymalną ilość białek, tłuszczy i węglowodanów, nie zapominając o mikro- i makroelementach, dlatego zadbaj o to, by Twoim menu znalazły się produkty ze wszystkich grup produktów spożywczych. Różnorodność to podstawa.

Nie jedz przypadkowo – postaw na jakość i zdrowie. Unikaj białej mąki (wybieraj pełne ziarno), niezdrowych tłuszczy, pustych kalorii, żywności wysoko przetworzonej, tanich wędlin czy fast foodów. Jesteś tym, co jesz. Pamiętaj, że jedzenie to jedna z największych życiowych przyjemności, a nie wyłącznie „zapychanie kiszek”. No i nie tylko to, co wodzi na niezdrowe pokuszenie jest smaczne i warte grzechu, dlatego otwórz się na nowe smaki i myślenie – próbuj, eksperymentuj, delektuj się tym, co zdrowe i smaczne. Ciesz się i rozkoszuj jedzeniem.

za

Jedz warzywa i owoce, ponieważ te zawierają wiele cennych składników, które mają właściwości odżywcze, ale także przeciwzapalne, przeciwnowotworowe czy wspomagające metabolizm. Warzywa i owoce nie muszą wiać nudą. Sięgaj po nie często – postaw na świeże soki, smoothie, a także pasty kanapkowe. To nie tylko modny, ale i szalenie zdrowy trend.

Pij wodę, bo ta jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Każdego dnia powinniśmy spożywać co najmniej 2 litry płynów dziennie (oprócz wody zaliczamy do nich także zupy, herbaty czy soki). Woda wypłukuje toksyny z organizmu, nawilża skórę, wspiera odchudzanie, a brak jej wystarczającej ilości fatalnie wpływa na samopoczucie i kondycję.

Pamiętaj, że woda mineralna powinna zwierać 1000 mg (1 g) minerałów w 1 litrze. Woda o niższej mineralizacji to woda źródlana.

Pamiętaj o suplementach diety. Nie wszystkie cenne składniki możesz pozyskać, w optymalnych dawkach, z pożywienia czy otoczenia w sposób naturalny – mamy tu na myśli wit. D czy kwasy Omega, a w przypadku wegetarianek witaminę B12. Te należy suplementować. Nie chodzi o to, by jeść tabletki garściami czy dać się czarować reklamom, ale by zadbać o mądrą suplementację na miarę potrzeb.

Prowadź higieniczny tryb życia. Brzmi dziwnie, prawda? A chodzi o prostą rzecz – o dbanie o siebie, o uporządkowany tryb życia, o przewidywalność codzienności. Po pierwsze wysypiaj się. Jeśli chcesz być szczupła i zdrowa, a także pogodna i szczęśliwa, zadbaj o mniej więcej 7 godzin regeneracyjnego snu. To ważne. Choć zarwanie nocy wciągającą lekturą czy filmem jest kuszące, najczęściej rano się okazuje, że jednak nie było warto.

Uprawiaj sport – może to być coś szalenie zwyczajnego, takiego jak bieganie osiedlowymi ścieżkami,  jazda na rowerze stacjonarnym, proste ćwiczenia z ulubioną instruktorką, przemawiającą z filmiku umieszczonego w sieci, pływanie czy spacer. Nie jest ważna forma – istotne jest to, by się ruszać w ogóle.

Nie oszczędzaj na profilaktycznych badaniach – rób regularnie badania krwi (morfologia to podstawa), USG piersi, cytologię, przeglądy stomatologiczne i ginekologiczne. Traktuj się serio.

Zadbaj o relaks. W pogoni za życiowym sukcesem i byciem perfekcyjną na wszelkich frontach znajdź czas dla siebie, na złapanie oddechu, oczyszczenie umysłu i naładowanie akumulatorów. Możliwości masz wiele – możesz się wybrać na spacer z psem, do kina z przyjaciółką czy na pływalnię z partnerem (lub solo), ale także zaszyć się w zaciszu sypialni i poczytać, posłuchać muzyki czy po prostu poleżeć i nie robić nic (ta ostatnia aktywność jest zdecydowanie niedoceniana). Znajdź czas na przyjemności. Myśl o sobie!

1

Myśl pozytywnie. Nie martw się na zapas. Nie kręć czarnych scenariuszy. Miej plany awaryjne, ale śmiało przyj do przodu, ku wytyczonym celom. Bądź dobrej myśli. Dbaj o to, by Twoja szklanka była zawsze do połowy pełna. Otaczaj się dobrymi ludźmi. Bądź wdzięczna. Po prostu świadomie programuj się na szczęście.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*
*
Strona WWW

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.